Göteborgs
filmfestival kräver noggrann planering
Av
Kerstin Gustafson
Göteborgs filmfestival är inget för den spontane.
Det krävs nämligen noggrann planering för att få se
de mest attraktiva filmerna. Biljetterna kan säljas slut på nolltid
redan de första dagarna.
Kvar finns visserligen ett brett sortiment men för
att vara på den säkra sidan bör man köpa biljetter i
god tid innan filmerna visas. Det som tydligen var annorlunda vid årets
festival var att färre personer gick på fler filmer. Det var med
andra ord inte lika många medlemskort som gick åt men däremot
såldes fler biljetter än tidigare.
Ett av årets teman var latinamerikansk
film från bland annat Argentina, Brasilien och Kuba. Andra teman var
italiensk, fransk, nordisk och iransk film med mera. Det visades också filmer
av den sovjetiske regissören Mikheil Kalatozov, filmer med familjehemligheter
som tema och icke-kategoriserande filmer som sorterades under titeln ”World
Wide”.
Åsa Larsson, som är pressansvarig för
filmfestivalen, berättar att festivalens teman väljs av en så kallad
programgrupp som består av åtta till tio personer från
olika yrkesgrupper. De hämtar ofta inspiration från andra festivaler
men även från områden utanför filmens värld.
Det som var nytt för årets festival, utöver
programmet, var festivaltältet mitt på Järntorget som utgör
centrum för festivalen. Tältet fungerade allmänt som en mötesplats
men det hölls också ett flertal föreläsningar där.
Det som var bra med tältet var, enligt Åsa Larsson, att festivalen
på så vis kom närmare publiken. Tältet har också fått
mycket positiva reaktioner, berättar Åsa Larsson.
Populära filmer
De filmer som var mest populära - sett utifrån det faktum att biljetterna
såldes slut först – var den franska ”Twenty-nine Palms”,
Sofia Coppolas ”Lost in Translation”, Killinggängets ”Fyra
nyanser av brunt”, den tjeckiska ”Pupendo” med flera. Vad
som avgör vilka filmer som gör succé eller inte beror förmodligen
på flera saker. Ibland kan det vara en så enkel orsak som att tiden
inte passar. Det går till exempel att notera att filmer som sänds
på fredags- och lördagskvällar säljs slut fortare än
de som visas på vardagar eller tidigt en söndagsmorgon. Men detta är
självklart logiskt. Det går också att notera att filmer med ”svåra” teman
inte är lika populära hos publiken. Ett exempel är två brasilianska
filmer med fängelsetema till vilka det fanns många biljetter kvar.
Det är tydligt att filmer med kända regissörer som Sofia Coppola
och Killinggänget väcker intresse hos besökarna. På ett
sätt är det märkligt eftersom dessa filmer senare går upp
på de vanliga biograferna.
Vad kan man dra för slutsatser av detta? Hur
ser publiken ut? Är festivalbesökarna i själva verket som
vanliga biobesökare en fredags- eller lördagskväll som vill
se mainstreamsfilmer och inte några jobbiga saker? Nej, så är
det inte även om det vid en ytlig betraktelse kan verka så.
Bra och dåligt
Å rets filmfestival var den 27:e i ordningen och vid en jämförelse
med till exempel Stockholms filmfestival är det tydligt att Göteborgs
filmfestival har fler år på nacken. Den är välorganiserad
och har ett brett och varierat utbud. Ett stort plus är att medlemskorten är
så billiga. De kostar bara 35 kronor vilket är mycket billigt jämfört
med medlemskorten till Stockholms filmfestival. Det är också tydligt
att personalen är erfaren och professionell. Ett exempel är att man
låter en engelsk journalist intervjua regissören Roger Michell under
en av festivalens föreläsningar.
Ett undantag från proffsigheten är dock den bristande information
som råder kring festivalens filmprogram. Åsa Larsson, som är
pressansvarig, är mycket hjälpsam och tillmötesgående.
Vid frågor om programmet hänvisade hon emellertid till Jannike Åhlund,
som är programansvarig. Jannike Åhlund kunde vid tre tillfällen
både under och efter festivalen inte ge några konkreta svar med
motiveringen att hon var ”så trött”. Detta förtog
tyvärr uppfattningen om funktionärernas skicklighet. Om det är
så att mindre kulturtidskrifter får ett sämre bemötande än övrig
press är det beklagligt. Kanske borde kommunikationen mellan de ansvariga
förbättras för att undvika sådana här situationer.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck
eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.
|