Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
Bild: folkets bio

Berör inte tillräckligt

or

Betyg:

Or är en viljestark och envis ung kvinna i Tel Aviv. Hennes liv delas mellan skolan, diskjobb på restaurang och att ta hand om sin mor som bara känner till ett liv - det på gatan. Under hela Ors 17-åriga liv har mamman prostituerat sig. När dottern ännu en gång tvingas hämta sin mor på sjukhuset efter ”yrkesåkommor” bestämmer sig Or för att det måste få ett slut. Hon ber enträget modern om att gå på intervju hos en bekants mor som behöver en städerska. Mamman går motvilligt med på det, men smyger sig ändå ut om nätterna för att fortsätta med det liv hon vant sig vid. Gatuprostitution skildras just så oglamoröst som det är: möten i skumma gatuhörn med kåta, aspackade män som kräks precis efter att akten fullbordats eller inte ens orkar vänta på sin tur. En dag kommer mamman dessutom hem med blod drypande längs benen.

Or kämpar allt vad hon kan för att få modern att lägga av. Den bild man får av 17-åringen är att hon trots ett hårt liv ändå är full av livsglädje. Mitt i all misär med till exempel avstängd telefon och återanvänt duschvatten för att tvätta kläder lyser värmen mellan mor och dotter igenom till exempel när de skrattar åt teveprogrammen tillsammans. Or verkar vidare leva ett till synes typiskt tonårsliv med tjejkompisar, hångel och pojkvänner. Men så en dag havererar allt och Ors väg mot botten påbörjas.

Regissören Keren Yedaya använder kameran skickligt när hon låter den stå still i långa stunder medan människorna flyttar in och ut ur bild. Musiken är ickeexisterande. Yedaya varken dömer eller förhärligar men ändå är det något som fattas. Historien är ett slags israelisk ”Lilja 4-ever” men har inte alls samma slagkraft. Trots det otäcka temat och handlingens allt mer nattsvarta vändning känner jag mig inte berörd. Ors sätt att hantera sin sexualitet och sitt sociala arv väcker varken ilska eller smärta. Man får bilden av att hon trots allt tycker att det är lite häftigt att äldre män så lätt upphetsas av att se henne naken. Hennes omvändning från präktig dotter till ung kvinna som förlorat sin självrespekt är ett händelseförlopp som behandlas vårdslöst och filmen förlorar därför sin trovärdighet.

Keren Yedaya belönades med en guldkamera i Cannes i fjol för filmen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.