Till Café Crème Film!
                                         ÅRGÅNG 5 — HÖSTEN 2005
  HEM NYHETER ARTIKLAR CC:S BETYGSKALA REDAKTIONEN
Bild: uip

Ambitioner som inte når ända fram

made in yugoslavia

Betyg:

FILMENS WEBBPLATS >>

Tiden är sent 2400-tal och platsen är en galax långt, långt bort. Jorden blev nämligen överbefolkad och folk fick hitta nya världar. Dominerar dessa världar gör Alliansen, som enligt sig själva står för upplysning och civilisation men i själva verket vill kväsa oliktänkande.

På rymdskeppet ”Serenity” befinner sig några av dem som inte lever enligt Alliansens lagar, ledda av kaptenen Mal (Nathan Fillion). För att hålla sig undan Alliansen befinner de sig ständigt på resande fot och tar såväl lagliga som olagliga uppdrag för att hålla sig flytande. Det blir dock svårare att hålla en låg profil då besättningsmedlemmen River (Summer Glau) är eftersökt av Alliansen på grund av att hon kan läsa tankar och kan ha fått reda på hemligheter medan hon var fånge hos Alliansen.

”Serenity” är en fortsättning på teveserien ”Firefly”, en serie som lades ner efter knappt en säsong i USA och som i Sverige bara visats för det fåtal som har kanalen TV400. Joss Whedon heter seriens skapare och det är även han som skrivit och regisserat långfilmen. Whedon är en man som man antingen aldrig hört talas om eller är ett stort fan av, detta på grund av en annan teveserie, ”Buffy the Vampire Slayer”, som han också stod bakom. I USA har det inneburit en given publik för ”Serenity”, i Sverige är det svårare att spekulera i huruvida detta kommer att gå hem.

För ens eventuella uppskattning av ”Serenity” har kanske inte så mycket att göra med vad man har för relation till Whedon som med vad man har för relation till science fiction-genren. Här finns nämligen det mesta som brukar karakterisera den: en kraftfull kapten, den lilla människans kamp mot den stora mäktiga fienden, stundtals ganska svulstig såväl musik som dialog samt givetvis actionscener och specialeffekter. Filmen har av vissa amerikanska kritiker kallats en mer lyckad rymdberättelse än George Lucas senaste tre försök, men filmens realism inom sin egen värld känns i mitt tycke närmare ”Star Trek” än ”Star Wars”.

Problemen med att omvandla en teveserie till en film är förstås ganska tydliga. Whedons karakteristiska rappa dialog och mångfacetterade karaktärer har här nästan helt hamnat i bakgrunden. Man blir verkligen nyfiken på många av karaktärerna men får aldrig lära känna dem ordentligt. Det är lite frustrerande.

Så värst originell är heller inte ”Serenity”. Grundpremissen är intill beblandelse lik en uppsjö andra filmer i samma genre. På plussidan ligger några oväntade chockeffekts-scener i början av filmen, snyggt koreograferade slagsmålsscener där man dragit nytta av att skådespelerskan Summer Glau är skolad dansös och en dos inte alltför maskerad kritik mot amerikansk utrikespolitik. I övrigt känns det i mångt och mycket som att Whedon, som tidigare endast regisserat teve, inför filmmediet och den betydligt större budgeten blev som ett barn i en godisaffär.

Det man egentligen hoppas på efter att ha sett ”Serenity” är att filmen kommer att leda till att dess förlaga ”Firefly” visas på en mer lättillgänglig kanal. Där finns mycket potential som kanske togs tillvara på bättre i det mindre formatet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering är ej tillåten utan tillstånd.